Mądre oszczędzanie pieniędzy
Chcesz dostawać praktyczne porady i informacje o naszych konkursach? Podaj swój adres mailowy.

Kupuj polskie, czyli patriotyzm ekonomiczny

Cenione na świecie, dobre gatunkowo, w konkurencyjnych cenach - polskie produkty dawno przestały być synonimem artykułów drugiej jakości. Nie tylko pozwalają zaoszczędzić, ale również zarobić.

Kosmetyczne giganty, jak Inglot czy Dr Eris to marki cenione przez kobiety niemal na całym świecie. Firma Fakro jest jedną z najważniejszych na świecie jeśli chodzi o okna dachowe. Rodzima chemia gospodarcza, galanteria, obuwie czy meble to wszystko dziedziny, w których naprawdę wyrażenie "polskie" równa się "dobre jakościowo", "solidne" i "cenne".

Tworzenie marki

- Wiele osób nie wie, że za obcobrzmiącymi nazwami, jak np. Gino Rossi czy Big Star, ukrywa się polska marka - wyjaśnia Małgorzata Mianowicz, koordynatorka projektu 590powodów.pl, czyli akcji zachęcającej do kupowania rodzimych produktów. - Może być to zarówno efekt wczesnych lat polskiego kapitalizmu, kiedy obcobrzmiąca nazwa przyciągała klientów lub wybór podyktowany badaniami rynku. Mimo to coraz większa liczba producentów dostrzega fakt, że polskość nie deprecjonuje, ale wzmacnia markę. Niektóre firmy, jak choćby producent okien Fakro, czy Atlas wręcz podkreślają swoją polskość, na niej budują wizerunek marki.

Z badań przeprowadzonych na potrzeby akcji wynika jednak, że jedynie co dziewiąty polski przedsiębiorca wykorzystuje w swoich działaniach marketingowych fakt, że jego produkt został wykonany w Polsce.

Moda z Zachodu

Moda na rodzime produkty przyszła do nas pośrednio z wielkich międzynarodowych korporacji, które wyczuwszy trend na lokalność, postanowiły reklamować swoje produkty jako te od wieków związane z danym regionem czy krajem.

To właśnie światowe marki, które przejęły np. tradycyjne polskie browary lub rozlewnie wód mineralnych, przekonywały Polaków do kupowania produktów kojarzących się z polskością, tradycją, wpisanych w naszą kulturę, wzbudzając w ten sposób patriotyzm ekonomiczny. Kłopot w tym, że celem patriotyzmu ekonomicznego jest wzmacnianie własnej gospodarki poprzez zatrzymywanie wpływów z towarów w danym kraju, choćby przez uiszczanie podatków, a międzynarodowe korporacje płacą podatki tam, gdzie są zarejestrowane.

Jak rozpoznać, czy dany artykuł został wyprodukowany w Polsce? Sprawdź prefiks kodu kreskowego. 590 na początku ciągu liczb kodu oznacza Polskę. Jednak zdarza się sytuacja, kiedy np. artykuł wyprodukowany w innym kraju był przepakowywany w Polsce na zlecenie polskiego dystrybutora, przez co również otrzymuje prefiks 590. Aby mieć pewność, że płacimy za towar polski, sprawdź nadruk z informacją o miejscu. Jeżeli zgadza się prefiks i informacja o miejscu  produkcji to mamy pewność, że płacimy firmie, które jest zarejestrowana, produkuje oraz płaci podatki w Polsce.

Pieniądze, które wracają

Jak wpływa na nasze życie kupowanie rodzimych produktów? - W najbardziej bezpośredni sposób, ponieważ kupując polskie produkty wydane pieniądze niejako do nas wracają - firmy mają przychód, inwestują, tworzą nowe miejsca pracy, wspierają społeczność lokalną,  zmieniają nasze otoczenie. - mówi Małgorzata Mianowicz.

Podobnego zdania jest Tomasz, współzałożyciel popularnego bloga kupujepolskieprodukty.pl.
- Nie zawsze polskie produkty będą tańsze od tych sprowadzanych do nas, jednak ich zakup w szerszej perspektywie bardziej opłaca się kupującemu. Przede wszystkim poprzez tworzenie kolejnych miejsc pracy, rozwój rodzimych firm, wyższe wpływy podatkowe do budżetu państwa, a co za tym idzie - większe możliwości wydatkowania tych dodatkowych funduszy na potrzeby nas wszystkich - przekonuje.

Codzienne wybory

Jednym z założeń projektu 590powodów.pl jest stworzenie swego rodzaju przewodnika dla konsumentów - mapy marek należących do polskich właścicieli, firm produkujących i płacących podatki w Polsce. - Na szczęście, rodzime firmy dostrzegły, że polska marka to wartość, którą należy podkreślać - mówi Małgorzata Mianowicz.

Chociaż w niektórych dziedzinach polscy producenci nie mogą konkurować cenami z artykułami międzynarodowych marek produkujących na wielką skalę w krajach azjatyckich, to w przypadku choćby chemii gospodarczej, materiałów budowlanych czy przede wszystkim żywności możemy śmiało mówić, że za niską ceną idzie naprawdę wysoka jakość. Wystarczy dać przykład odrodzonej z sukcesem marki Biały Jeleń produkowanej przez Pollenę czy cieszącego się od lat wielkim powodzeniem mleka i produktów mlecznych sygnowanych znakiem Łaciate. Ten ostatni produkt sprawił, że niewielka niegdyś Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol zmieniła się w największą i najnowocześniejszą firmę tego typu w Polsce i stała się jednym z 20 największych przetwórców mleka w Europie.

Oszczędzanie

Kupowanie polskich produktów poza wszystkimi argumentami emocjonalnymi może być po prostu opłacalne. Kilka przykładów (na podstawie cen w jednej z sieci hipermarketów, w wykazie nie uwzględniono cen promocyjnych):

Ariel Color – około 19 zł za kg
Biały Jeleń Hipoalergiczny, do kolorów – ponad 13 zł  za kg
Vizir uniwersalny – 14 zł za kg
Płyn do naczyń Fairy - od 6,66 zł za litr
Płyn do naczyń Ludwik - od 4,30 zł za litr
Żel do wc Bref - od 8,92 zł za litr
Żel do wc Domestos - od 8,50 zł za litr
Żel do wc Kret - od 7,99 zł za litr
Szampon do włosów Garnier Ultra Doux - od 24,98 zł za litr
Szampon do włosów Joanna - od 15,98 zł za litr
Szampon do włosów Nivea - od 27,48 zł za litr
Szampon do włosów Ziaja - od 13,98 zł za litr

EwZK

Strona polakuzaoszczedzisz.pl używa plików Cookies
Jeśli nie chcesz zmieniać ustawień przeglądarki i akceptujesz używanie plików Cookies zamknij to okno
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, kliknij › polityka prywatności ‹